sábado, 21 de septiembre de 2013
Fotos para la historia.-
On December 17, 1903, at 10:30 am at Kitty Hawk, North Carolina, this airplane arose for a few seconds to make the first powered, heavier-than-air controlled flight in history. The first flight lasted 12 seconds and flew a distance of 120 feet. Orville Wright piloted the historic flight while his brother, Wilbur, observed. The brothers took three other flights that day, each flight lasting longer than the other with the final flight going a distance of 852 feet in 59 seconds. This flight was the culmination of a number of years of research on gliders.
The Air Age truly began with that historic flight on December 17, 1903. In 1908 the Wright Brothers designed the first military aircraft for the Army Signal Corps. Seven years later, in 1915, the National Advisory Committee for Aeronautics (NACA) became the nations leading aviation research organization, of which Orville was a member for 28 years. As the airplane became more aerodynamic and technically advanced, its uses expanded into many different directions. Military aircraft played significant roles in both World War I and World War II. The airplane made worldwide travel and exploration possible. Spaceflight would never have been realized without the pioneering achievements of the Wright Brothers.
"When my brother and I built the first man-carrying flying machine we thought that we were introducing into the world an invention which would make further wars practically impossible." Orville Wright, 1917.
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Tayun:
ResponderEliminarHay un libro editado por el Museo de la Fuerza Aerea que se llama "Twelve seconds to the Moon" que refiere los hechos de los hermanos Wright y que con ese título -obviamente- sintoniza con la frase "Spaceflight would never have been realized without the pioneering achievements of the Wright Brothers". Creo, sin embargo, que siendo cierta la frase, requeriría alguna matización en el sentido de que no siempre la aeronáutica y la astronáutica (o mejor dicho, la "cohetería", por lo que voy a decir) han ido de la mano y, aunque luego hayan podido converger, han tenido orígines y desarrollos propios; me explico:
1º.- En Alemania, por ejemplo, los pioneros de la "VfW", Oberth, Von Braun et al fueron apadrinados por la Wehrmacht, que veían en los cohetes una prolongación de la artillería, sin que la renacido Luftwaffe mostrara interés. Los trístemente famosos cohetes A4 (AKA V2) fueron creados y dependieron de aquel servicio.
2º.- En los EE.UU. el verdadero pionero de la astronáutica, Goddard, sin "backgorund" aeronáutico, fue objeto en su época de crueles burlas y chanzas, y pasó verdaderas penurias, y sólo años después fue reivindicado como el visionario que fue.
3º.- Y la propia NACA que cita el texto, era "Advisory for Aeronautics" y sólo en 1958, con el susto del Sputnik y la necesidad de "ponerse las pilas" para alcanzar a los rusos se transformó en la NASA..."and Space Administration", amalgamando en su organización, entre otras cosas, a la gente de Von Braun del ABMA de Huntsville, dependientes del Army.
En todo caso, hoy en dia el término "aerospacial" resuelve la cuestión; y, además, siempre nos quedará el X-15: medio cohete, medio avión.
enlaces:
http://es.wikipedia.org/wiki/Robert_Goddard
http://en.wikipedia.org/wiki/Wernher_von_Braun
http://en.wikipedia.org/wiki/Verein_f%C3%BCr_Raumschiffahrt
Saludos.
Pablo.